Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Over angst, hebzucht en Netflix...

Categorie

Wanneer u onze berichten al wat langer leest weet u het waarschijnlijk wel...

Het zijn emoties - in de basis angst en hebzucht - die maken dat beleggers bepaalde aandelen soms liever mijden. En op andere aandelen soms juist een beetje verliefd worden.

Uiteraard, voor sommige bedrijven lijkt het best logisch een hogere waardering te betalen zoals voor bedrijven met goede vooruitzichten. Beleggers hebben echter de neiging te overdrijven en stuwen de waarderingen van dergelijke bedrijven vaak nog hoger op, en vice versa. 

Gevolg is dat juist aandelen van bedrijven waarover beleggers enthousiast zijn dikwijls slecht presteren. En omgekeerd geldt ook: aandelen van bedrijven waarover beleggers somber zijn presteren vaak opmerkelijk goed...

Het hierboven beschreven 'value'-effect doet zich wereldwijd voor. En in versterkte mate onder bedrijven met een wat kleinere beurswaarde en in opkomende markten. Ziet u hiervoor ook deze research paper van het Brandes Institute (PDF-bestand).

Voorbeeld: Netflix

Een voorbeeld van een aandeel waarbij angst en hebzucht de afgelopen jaren duidelijk een rol speelden is Netflix, de online aanbieder van streaming video. Onzeker was enkele jaren geleden of de content die Netflix zelf wilde produceren wel een succes zou worden en of het bedrijf de concurrentie met bedrijven als Amazon wel aankon. Eind 2011 daalde de koers van Netflix met maar liefst 75% (!). 

Die forse koersdaling en een extreme somberheid onder beleggers over de toekomst van Netflix was voor ons aanleiding dit aandeel eind 2011 voor ValueSelections te selecteren. Zelf investeerden we toen ook in Netflix. De extreme somberheid nam al snel weer af en enkele maanden later was Netflix in koers verdubbeld. Wij verkochten onze aandelen.

Niet veel later (voorjaar 2012) sloeg de het sentiment opnieuw om. Het aandeel Netflix daalde zelfs tot onder het niveau waarop we eind 2011 zelf aandelen gekocht hadden. En vervolgens gebeurde iets opmerkelijks... In de drie jaar die volgden vertienvoudigde (!) Netflix in koers. Voor de duidelijkheid: wij zagen die vertienvoudiging aan onze neus voorbijgaan.

Angst en hebzucht

Spijt van onze vroege verkoop van Netflix hebben we niet. Begin 2012 meenden wij dat Netflix niet langer ondergewaardeerd was en verkochten daarom onze aandelen. Evenmin hebben we spijt later niet opnieuw aandelen Netflix gekocht te hebben. We waren toen belegd in andere value-aandelen en per saldo presteerden die eveneens prima (maar toegegeven, niet zo goed als Netflix!).  

De extreme fluctuaties bij Netflix maken duidelijk hoe groot het effect van emoties op beurskoersen soms is. Op het ene moment zijn beleggers over een aandeel soms razend enthousiast terwijl ze datzelfde aandeel korte tijd later soms in blinde paniek verkopen. 

Het zijn zulke emotionele overdrijvingen waar value-beleggers van kunnen profiteren. Zij zijn hebzuchtig wanneer anderen angstig zijn en angstig wanneer anderen hebzuchtig zijn. Met tienduizenden aandelen wereldwijd zijn er op ieder moment wel aandelen in beide categorieën...

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden