Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

YouTube versus Netflix

Categorie

Een van de aandelen in onze modelportefeuille ValuePortfolio is Alphabet, het moederbedrijf van Google. Het snelstgroeiende onderdeel binnen de Google-divisie is videoplatform YouTube.

Een reden waarom wij optimistisch zijn over onze belegging in Alphabet is dat beleggers weinig oog lijken te hebben voor de bedrijfseconomische waarde van YouTube. Wij denken dat YouTube meer waard is dan Netflix, en Netflix heeft een beurswaarde van circa US $ 160 miljard. Laten we eens een vergelijking maken.

Netwerkeffecten

YouTube is de op een na meest bezochte site wereldwijd (Google is nummer 1). De meer dan 2 miljard YouTube-kijkers bekijken elke dag zo'n 1,3 miljard uur video op YouTube. Dit aantal uren is bijna het tienvoudige van de 140 miljoen uur die de 139 miljoen Netflix-abonnees dagelijks kijken.

De sterke marktpositie van YouTube hangt vooral met netwerkeffecten samen: kijkers zijn geneigd het platform te bezoeken met het meeste aanbod. En uploaders van video's zijn geneigd video's op datzelfde grootste platform te plaatsen. Eenmaal ontstaan gaat zo'n netwerk bijna niet meer stuk.

Inkomstenpotentieel

YouTube heeft er - naar ons oordeel heel slim - eerst voor gezorgd het dominante platform te worden, en nog niet op omzet en winst te focussen. Dit impliceert dat nu de dominantie positie eenmaal een feit is de omzet en winst fors verhoogd kunnen worden. Aardig te weten: circa 20% van de video's wereldwijd worden op YouTube gezet maar slechts 10% van de advertenties.

Nog een indicatie van het inkomstenpotentieel dat YouTube heeft: in de Verenigde Staten zijn de advertentie-inkomsten bij YouTube per gekeken uur tweederde van wat reguliere tv-zenders per uur weten te realiseren. Dat is vreemd. YouTube weet namelijk veel meer van de individuele kijker en kan advertenties daardoor veel beter afstemmen, en daar dus meer aan verdienen.

Gratis content

Netflix betaalt enorme bedragen - dit jaar ongeveer US $ 15 miljard - voor video's. Het gaat hierbij zowel om gekochte rechten als geld besteed aan eigen producties. YouTube daarentegen betaalt niets, de gebruikers leveren alle video's zelf gratis aan (overigens geldt wel dat advertentie-inkomsten worden gedeeld met 'eigenaren' van populaire YouTube-kanalen).

Ligt de bedrijfseconomische waarde van YouTube werkelijk nog hoger dan die van Netflix (dit is wat wij denken) dan is dat waarschijnlijk een stuk meer dan waar menig belegger rekening mee houdt. Videoplatform YouTube vormt een van de redenen waarom wij in Alphabet zo'n aantrekkelijke belegging zien en dit aandeel in onze ValuePortfolio hebben opgenomen.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden