Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Munger stapt in Alibaba

Categorie

Charlie Munger, de 97-jarige zakenpartner van Warren Buffett, heeft met overtuiging een nieuwe belegging voor de lange termijn gedaan: Alibaba.

Alibaba is te zien als de 'Amazon van China'. Netwerkeffecten maken dat de competitieve positie erg sterk is en uiteraard is Alibaba goed gepositioneerd om te profiteren van de groei van de Chinese economie in het algemeen en die van de verdere verschuiving van offline naar online in het bijzonder.

Een analyse van Alibaba die we begin dit jaar hebben opgesteld is beschikbaar via deze link.

Overtuigende positie

Aandelen Alibaba zijn afgelopen kwartaal opgenomen in de beleggingsportefeuille van uitgeversconcern Daily Journal Corporation. Deze portefeuille wordt beheerd door Charlie Munger. Het gaat hier om de eerste nieuwe belegging in deze portefeuille in meer dan vijf jaar.

Het gewicht van de nieuwe positie in Alibaba in de Daily Journal-portefeuille bedraagt maar liefst 19% (deze sterk geconcentreerde portefeuille - zelf zijn we voorstander van wat meer spreiding - is hier te bekijken).

Recordboete

Een van de redenen waarom de koers van Alibaba het afgelopen halfjaar onder druk stond heeft te maken met toenemende druk vanuit de Chinese overheid. Dit na kritische uitlatingen op diezelfde Chinese overheid door Alibaba-oprichter Jack Ma.

Onduidelijk is precies waarom, maar na zijn uitlatingen bleef Jack Ma maandenlang uit de media. De megabeursgang van Alibaba's fintechbedrijf Ant Group met een vermeende waarde van US $ 300 miljard ging op het laatste moment niet door. En afgelopen weekend werd bekend dat Alibaba een recordboete van US $ 2,8 miljard krijgt, vanwege monopoliegedrag.

Enkele leden van onze modelportefeuille-service ValuePortfolio, waarvoor we Alibaba eerder deze maand selecteerden, reageerden naar aanleiding van de opgelegde boete en veronderstelden een koersdaling. Het tegenovergestelde gebeurde: de koers van Alibaba veerde stevig op nu er met de boete - die dreigde sowieso al - een einde gekomen is aan de onzekerheid.

Waardering

De beurswaarde van Alibaba bedraagt ongeveer US $ 650 miljard en daarmee betalen beleggers circa 22 keer de verwachte winst voor komend jaar. Voor een bedrijf als Alibaba met zo'n sterke competitieve positie en zulke gunstige vooruitzichten is dat zo gek nog niet. Maar kijk wat verder en duidelijk wordt dat de waardering eigenlijk nog een stuk aantrekkelijker is.

Wij veronderstellen de waarde van Ant na de afgeketste beurgang gehalveerd op US $ 150 miljard. Daarmee is het belang dat Alibaba erin heeft - een derde - goed voor circa US $ 50 miljard. Dat is zo'n 8% van Alibaba's beurswaarde en daarmee doet het er voor onze case eigenlijk niet eens zoveel toe of we de waarde van Ant nu enkele tientallen miljarden te hoog of te laag hebben ingeschat.

Naast het belang in Ant is er nog een netto cashpositie van US $ 67 miljard. En bepaald niet onrealistisch lijkt de clouddivisie - marktleider in China - op US $ 100 miljard te waarderen.

Breng bovenstaande zaken op de beurswaarde van Alibaba in mindering en de koer/winst-verhouding daalt naar 15. Maar zelfs dit geeft eigenlijk nog een te sombere voorstelling van zaken.

Want bij Alibaba zijn er ook nog heel wat zaken - bijvoorbeeld maaltijdbezorging, de media-activiteiten en de internationale activiteiten - die vooralsnog verliesgevend zijn. Dat terwijl ook deze activiteiten wel degelijk een bepaalde waarde vertegenwoordigen.

Gecorrigeerd eveneens voor de verliezen elders in het bedrijf betalen beleggers voor Alibaba's uiterst winstgevende e-commerceplatformen een koers/winst-verhouding die laag in de dubbele cijfers ligt. Net als Buffett's zakenpartner zien wij dat als een koopje.

DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezitten we aandelen Alibaba.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden