Van de auteurs van de bestseller
"Leer beleggen als Warren Buffett".

Mijn liefde voor fastfood

Categorie

Smaken verschillen, maar wanneer het op beleggen aankomt is fastfood zo'n slechte keuze niet. Grote fastfoodketens zijn dikwijls goed winstgevend, mede omdat vaak een substantieel deel van de filialen door franchisenemers wordt gerund. Bovendien zijn de marktaandelen van de grote fastfoodketens in volwassen economieën opvallend stabiel.

Bovenstaande beseffende en anticiperend op de economische ontwikkeling in China kochten we voor ValuePortfolio iets langer dan twee jaar geleden een belang in Yum China (op 15-3-2019; we betaalden US $ 40,93 per aandeel).

Yum China

Een paar jaar eerder werd Yum China afgesplitst van het Amerikaanse Yum! Brands, waarvan het de grootste divisie vormde. Yum China heeft nu het alleenrecht in China op de fastfood-concepten van Yum! Brands - KFC, Pizza Hut en Taco Bell - en betaalt daarvoor een royalty van 3% van de omzet.

KFC en Pizza Hut zijn goed voor het grootste deel van de meer dan 10.000 filialen die Yum China inmiddels heeft. Daarnaast beschikt Yum China nog over een handvol andere concepten die mogelijk nog heel fors opgeschaald kunnen worden en waarover geen royalty's verschuldigd zijn.

De cijfers die Yum China kan voorleggen zijn indrukwekkend. Zo nam het aantal filialen afgelopen jaar, ondanks de impact van de pandemie, met meer dan 1.000 toe. Het aantal medewerkers bedraagt zo'n 400.000 en maar liefst 315 miljoen (!) Chinezen hebben zich aangemeld voor het loyaliteitsprogramma. Zij krijgen regelmatig kortingen en persoonlijke suggesties toegestuurd.

Een recent interview met Yum China's bescheiden bestuursvoorzitter, mevrouw Joey Wat, is via deze link hieronder beschikbaar (deze video duurt circa 34 minuten).

Tot slot, de koers-winstverhouding op basis van de winst over de afgelopen vier kwartalen staat op circa 30. Dat lijkt in eerste instantie fors maar valt bij nader inzien mee. Zo geldt dat Yum China met name van de eerste periode van de pandemie een negatieve impact op de winst ondervonden heeft wat de koers-winstverhouding stuwt.

Bovendien wordt de koers-winstverhouding vertekend door de balans want die is met een netto cashpositie van meer dan US $ 4 miljard ijzersterk. En daarnaast is de verwachting dat het aantal filialen ook de komende jaren gewoon weer met ruim 1.000 filialen per jaar opgevoerd zal worden. Tenzij de waardering heel fors wordt liften we op deze onderliggende ontwikkelingen gewoon rustig mee.

DISCLOSURE: Voor eigen rekening bezitten we aandelen Yum China.

Bedankt voor het lezen van dit artikel!

Onze populaire aandelenanalyseservice ValueSelections uitproberen? Ontvang onze maandelijkse analyses van drie aantrekkelijke value-aandelen in het vervolg zelf ook!

Gratis voorbeeldrapport downloaden